Despre hackathon

Pe 17-19 iulie 2015, Centrul pentru Jurnalism Independent și Internews vor organiza primul hackathon de jurnalism civic din Moldova, unde vor fi dezvoltate idei de proiecte și aplicații, care pot ajuta jurnaliștii și consumatorii de media să afle din timp care sunt intențiile politicienilor și să se implice în dezbaterea problemelor care le afectează viața.

Hackathonul „Puterea a cincea” își propune să îmbunătățească interacțiunea dintre presă și public cu ajutorul unor aplicații web sau mobile precum și alte instrumente IT inovatoare. Participanții vor avea două zile la dispoziție pentru propunerea, dezvoltarea proiectelor pe echipe și prezentarea produselor (cel puțin în variantă demo).

Invităm la eveniment dezvoltatori IT, programiști, jurnaliști, designeri, bloggeri, activiști civici etc. Vă puteți înregistra fie cu o idee de proiect (cu echipă sau individual) sau ca simplu participant. Experții invitați și mentorii evenimentului vă vor ajuta pe parcursul Hackathonului să vă dezvoltați ideile.

Trei echipe desemnate câștigătoare de juriu vor beneficia de granturi a câte 3000$ pentru dezvoltarea și implementarea ulterioară a proiectelor. Proiectele vor fi publice și gratuite pentru utilizare (Open Source).

Formatul evenimentului:

Pe 17 iulie, prima zi de hackathon autorii proiectelor înscrise la eveniment își vor putea prezenta ideile, într-un format prestabilit (maxim 2 minute), iar după prezentări, participanții care încă nu și-au ales o echipă se vor putea alătura ideilor care li se par interesante sau vor putea să dezvolte proiecte independent.

În a doua zi, pe 18 iulie, mai mulți experți invitați vor face prezentări și master-classuri pe teme precum: jurnalismul cetățenesc, folosirea social media ca instrument de promovare, jurnalismul de investigație, căi de implicare a publicului, formate inovatoare de prezentare a conținutului, verificarea faptelor și a datelor, noi instrumente pentru jurnaliști: sensori, drone, Wearables, Internetul Tuturor Lucrurilor etc. După master-classuri echipele vor începe lucrul la proiecte.

În a treia zi de hackathon, 19 iulie, echipele vor continua lucrul la dezvoltarea proiectelor, cu ajutorul mentorilor. La sfârșitul zilei, proiectele demo vor fi definitivate, iar prezentările finale, care nu vor depăși 5 minute, vor fi pregătite conform formatului pus la dispoziție de organizatori.

Membrii juriului vor vota fiecare proiect în funcție de prezentarea finală. La finalul hackathonului vor fi desemnate cele 3 proiecte câștigătoare.

Exemple de proiecte care pot fi dezvoltate la hackathonul „Puterea a cincea”:

  • • aplicații de smartphone și site-uri care conectează societatea civilă, media și consumatorii de media;
  • • metode de simplificare a obținerii diverselor informațiilor de către jurnaliști;
  • • agregatoare de informații;
  • • hărți locale interactive;
  • • aplicații și site-uri pentru crowdsourcing/crowdfunding;
  • • informații despre politicieni, funcționari și alte persoane publice și instituții;
  • • biblioteci online cu resurse utile pentru jurnaliști și consumatorii de media;
  • • și multe alte idei inovatoare și relevante pentru mediul jurnalistic din Moldova.

Hackathonul „Puterea a cincea” este un eveniment deschis. Tot ce se va realiza în timpul evenimentului, precum și prezentările finale vor putea fi plasate de organizatori pe platformele online ale evenimentului.

Reguli de participare:

  1. Pentru participarea la Media Hackathon trebuie să vă înregistrați ca participant sau ca autor de proiect, cu echipă sau fără, până la 10 iulie 2015, ora 18:00.
  2. În prima zi de hackathon, 17 iulie, autorii vor prezenta ideile înscrise la eveniment. În ultima zi de hackathon, 19 iulie, echipele vor prezenta proiectele dezvoltate și variantele demo ale acestora. Prezentările trebuie să dureze maxim 5 minute, conform formatelor puse la dispoziție de organizatori
  3. Proiectele trebuie să corespundă următoarelor criterii:
    · Să aducă un beneficiu social concret;
    · Să nu fie realizate cu suportul unui partid politic.
  4. În cazul în care ideile nu corespund criteriilor enumerate mai sus, acestea nu vor fi înregistrate.
  5. Autorii ideilor înscrise în proiect trebuie să își pregătească prezentările înainte de începerea hackathonului.
  6. Participarea la hackathon presupune implicarea pe parcursul celor 3 zile de eveniment. Vă rugăm să vă planificați timpul corespunzător.
  7. În baza prezentării proiectelor în ultima zi de hackathon, un juriu independent va alege cele 3 echipe câștigătoare. Câștigătorii vor fi aleși în funcție de numărul voturilor acumulate, în baza criteriilor de evaluare.
  8. Câștigătorii celor trei granturi de câte 3000$ vor semna contracte cu organizatorii, prin care se vor obliga să implementeze proiectele dezvoltate, în baza unor condiții prestabilite. Granturile vor fi acordate în tranșe.
  9. Veți avea nevoie de laptopuri/tablete personale. Locația hackathonului va pune la dispoziție conexiune WiFi cu viteză de lucru înaltă.

Criterii de evaluare a proiectelor:

  1. Utilitate
    · Importanța problemei abordate.
    · Oferirea de soluții viabile pentru problema abordată.
  2. Proiectul este realizabil
    · Ideile trebuie să propună soluții concrete și care pot fi realizate într-un termen real, cu resursele puse la dispoziție.
  3. Componenta IT/inovația – În ce măsură proiectul implică noile tehnologii (site-uri, rețele sociale, crowdsourcing, crowdfunding etc.).
  4. Progresul atins de echipă/autorul proiectului în timpul hackathonului.

Premii:

Trei echipe desemnate câștigătoare de juriu vor beneficia de:

  • • granturi a câte 3000$ pentru dezvoltarea și implementarea ulterioară a proiectelor (oferite de organizatori);
  • • vouchere cadou pentru Abonament Standart de acces la Generator Hub, in valoare de 80 euro fiecare (oferite de Generator Hub);
  • • vouchere de consultanță în domeniul marketingului digital a câte 500 euro fiecare (oferite de Granat)

Organizatori:

Centrul pentru Jurnalism Independent și Internews.

Locul evenimentului: Generator Hub, bd. Ștefan cel Mare 202, bloc 2 etaj 4

Înregistrarea la eveniment se face aici.